Kan koste over 40 millioner for nye bommer

Bilde3

Det er foreslått en rekke nye bomstasjoner i Kristiansand. En av dem kan komme her ved Justneshalvøya. Politikerne i Kristiansand skal i løpet av våren finne ut hvor de ønsker å plassere nye bomstasjoner.

 

Kristiansand kan få opptil 15 bommer når en ny bymiljøavtale kommer. Bilistene må betale både for å få bommene opp og drifte dem.

Dette var ð lese i Fædrelandsvennen 8 mars.

FAKTA: BOMPENGER I NY BYMILJØAVTALE

  • Vanligvis koster det mellom to og tre millioner for å etablere en ny bomstasjon. Det vil si mellom 20 og 45 millioner for de 15 bommene som er planlagt i Kristiansand.
  • I tillegg kommer utgifter til drift. Det koster 15 millioner i året å drive dagens fem bommer. Tar man med avskrivinger og tap på krav, er prisen 30 millioner.

Det kan altså koste tre millioner å etablere en bom og like mye å drifte den. Politikerne skal bestemme hvor mange bommer som kommer.

– De nye bompunktene og prisnivået ved passering blir nok det vanskeligste i ny bymiljøavtale. For dette er noe folk vil kjenne på lommeboka, sier Grete Kvelland Skaara, gruppeleder i KrF.
Bilde3

Den rent tekniske kostnaden ved en ny bomstasjon ligger på mellom to – tre millioner ifølge tall fra Statens vegvesen. Men når det er mange filer eller man må kjøpe grunn, går kostnaden opp. Her fra bomstasjonen på Bjørndalsletta.

Dyrt

Kostnadene ved å etablere de nye bommene kommer fram i en skisse til bymiljøavtale. I tillegg viser erfaringene fra den nylig etablerte bomringen i Grenland at det kostet 27 millioner å opprette 13 innkrevingspunkter.

Men kostnaden vil variere:

– Noen steder er teknisk utfordrende hvis man må utvide veien, sikre seg grunnerverv eller fremføre strøm og data. I tillegg kommer de tekniske installasjonene. Slike forhold gir høye kostnader, sier Jo Viljam Drivdal, prosjektleder for bymiljøavtalen

 

Bilde2

Slik er utkastet til plassering av bomstasjoner. De grønne punktene viser dagens bommer, mens de røde viser de nye. Dagens bom på Grim blir lagt ned, men det kommer en ny på Krossen.

Et eksempel på det som kan bli et dyrt innkrevingspunkt er i bakken like før Lundsbroa, ved Lahelle. Der er det smalt og man må kanskje kjøpe opp grunn og utvide veien hvis man bestemmer seg for at det skal bli bom her.

– Når man er langt unna sentrum, er det andre ting som kan få opp prisene, som at det koster å få strøm- og datatilførsel, sier Drivdal.

Regnestykket kan se annerledes ut når politikerne har sagt sitt. Færre bommer, annen plassering og videreføring av dagens bommer kan få kostnadene ned.

Rettferdig plassering

Det er fem bomstasjoner i Kristiansand i dag. Når det nå er foreslått ti nye, er begrunnelsen både behovet for mer penger og at det trengs en mer rettferdig fordeling av bomstasjonene. I tillegg tror ikke politikerne det er mulig å nå målet om nullvekst i biltrafikken uten økte satser.

– Men plassering og pris må vi komme tilbake til. Vi er også opptatt av å sikre at dette ikke rammer barnefamilier og de som bor i utkanten for hardt, sier Grete Kvelland Skaara.

Det politiske flertallet er for både flere bommer og høyere avgifter.

– Vi jobber hele tiden for å få mest mulig penger fra staten slik at belastningen for bilistene skal bli minst mulig. Men vi har også sagt at det skal bli en mer rettferdig plassering av bommene. Det kan bety en annen plassering enn i dag. Vi kommer heller ikke utenom at hvis vi skal få gjort noen alvorlige grep med veistrukturen, må vi finansiere dette med en del bompenger, sier Renate Hægeland, gruppeleder i Høyre.

Vanskelig å kutte

Det er Nye Kristiansand bompengeselskap som krever inn penger i Kristiansand i dag. Styreleder Tore Vestbakke tror ikke de kan kutte så mye mer i driftsutgiftene som i dag er på over 15 millioner for fem bommer.

– Jeg har vanskelig for å tro at vi skal klare å drifte bomselskapet vesentlig billigere. Vi opplever at det blir drevet så rasjonelt som man kan, sier Vestbakke.

Nye Kristiansand bompengeselskap har ikke oversikt over hvor stor økningen i driftsutgifter blir hvis man etablerer ti nye bommer.

De 15 millionene knytter seg kun til drift. Hvis man tar med avskriving og tap på krav, stiger dette til 33 millioner når man ser på regnskapet fra 2014.

Artikkel HER

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s