E6-bommer kan være historie i 2020

Bomstasjonene på både E6 og E18 vil trolig bli tatt ned allerede i 2020.

1441739518435

TIDLIGERE ENN ANTATT?: Økt trafikk og gunstige lånebetingelser kan bety at bomstasjonene kan tas ned tidligere enn antatt. (Foto: Terje Holm)

Ifølge fylkesordfører og leder i Østfold Bompengeselskap, Ole Haabeth, henger dette sammen med en veldig gunstig trafikkutvikling samt gunstige lånebetingelser.

– Hele E6 og E18 i Østfold vil være nedbetalt i 2020. Så det jeg kan si nå, er at alle bommene vil bli tatt ned i 2020. Selskapet vil være gjeldfritt, og det vil ikke være behov for å ta inn mere penger, sier han til Moss Avis.

Stor trafikk

I september i fjor skrev Moss Avis om den store trafikkøkningen på E6 gjennom Østfold, som fører til at veien vil være «sprengt» allerede om syv-åtte år. En trafikkøkning som betyr økte inntekter for Østfold Bompengeselskap, og som dermed også i realiteten burde føre til at bomstasjonene på Kambo og Raukerød kunne fjernes tidligere enn antatt. I høst så det imidlertid ikke ut til at det skulle bli tilfelle:

– Nei. Det ble vedtatt en felles Østfold-pakke når det gjelder veiutbyggingen og det betyr at de som kjører på E6 i dag er med på å finansiere E18-utbyggingen. Hadde det ikke blitt vedtatt en slik Østfold-pakke ville det straks vært klart for å ta ned bomstasjonene på Raukerød og Kambo, men slik blir det ikke. Disse blir derimot blant de siste som tas ned. Det er i hvert fall ingenting som tyder på at de skal ned før i nevnte 2021, sa Haabeth til Moss Avis den gangen.

Føler seg sikker

De nye opplysningene kommer frem etter dagens styremøte i selskapet.

– I papirene ligger det noen vurderinger fra Statens vegvesen. Det er de vi bygger på, sier Haabeth til Moss Avis.

Fremskyndingen gjelder også for de nyeste bommene på E18, hvorav den siste ikke settes opp før i 2017. I utgangspunktet hadde man stipulert at de siste bommene på E18 ville bli stående ti år lenger.

Haabeth legger dermed ikke skjul på at dette er gode nyheter – først og fremst for dem som bruker E18, men også for dem som daglig passerer bommene på Raukerød og Kambo. Han mener det er veldig mye som skal til for at fjerningene av bommene allikevel blir utsatt:

– Vi har nå over flere år hatt en sterk trafikkutvikling, og det er ingen ting som tyder på at renta i løpet av de første par årene blir vesentlig høyere enn det den ligger på i dag. Vi har tatt høyde for en viss renteøkning, og jeg føler meg ganske sikker på at dette holder.

Men selv om strekningene innenfor Østfold er nedbetalt om få år, betyr det ikke at det ikke kan komme nye bommer på Akershus-siden.

– Vi har fortsatt en strekning på E18 fra Østfoldgrensen til Vinterbro, og det er også behov for å bygge om Vinterbrokrysset. Men det kommer som egen sak, og det ligger i Akershus. Men det kommer nok nye bommer, sier han.

Link på artikkel i Fredrikstad blad HER

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s