Her ved IKEA på E18 kan det komme en ny bomstasjon, dersom et forslag til bymiljøavtale for Kristiansand blir tatt til følge.
For å få en helt rettferdig fordeling av bomstasjoner i Kristiansand, kan også Ikea få bom. – I så fall bygger vi ny vei inn til Ikea, truer Lillesands ordfører, Arne Thomassen (H).
Planen om bom på veien inn til Ikea kommer fram i et revidert forslag til bymiljøavtale for Kristiansand. Prosjektgruppa som jobber med bymiljøavtalen har gått gjennom en rekke høringsuttalelser og kommer med flere forslag til endringer.
Et av dem er altså at man oppretter en bomstasjon ved innkjøringen til Ikea.
«Sett i forhold til bomsystemet totalt sett vil det være rettferdig og riktig med et bompunkt. Dette sett i lys av at området har endret karakter fra industriområde til et handelsområde.» står det i et forslag som nå blir lagt fram til politisk behandling.
Blant politikerne i Kristiansand er det flere som har påpekt at det virker urimelig at Sørlandsparken Vest får bom, mens Sørlandsparken Øst slipper unna. Ikke minst siden Sørlandsparken Øst vokser.
Nye forslag
Bymiljøavtalen skal avløse dagens bompengeordning. Nå skal bystyre og fylkesting fatte sine endelige vedtak før forhandlingene med staten begynner.
Forslaget er fortsatt en økning i bomsatsene på 50 prosent, noe som betyr 32 kroner i rushtiden. Men det skal være flere rabattordninger. Dette ser ut til å gå gjennom.
Men det kommer altså nye forslag som kan skape ytterligere debatt.
- Nye bommer i Sørlandsparken, Lundsbroa, Oddernesbroa, Tinnheia og Kjosbukta ligger fast. I tillegg kommer altså forslaget om bomstasjon ved Ikea.
- Det kan bli miljødifferensierte bomsatser. Det betyr at elbilene må betale i bommen. Samtidig skal hybridbilene betale mindre enn normaltaksten på 32 kroner. Dieselbilene skal derimot betale mer.
- Lundsbroa kan bli bilfri i en prøveperiode på en måned. Dette skal gjøres for å teste ut en mulig løsning for å få bussen lettere gjennom sentrum. En beslutning blir gjort uavhengig av bymiljøavtalen.
- Lokaltog mellom Nodeland – Kristiansand – Vennesla blir ikke en del av bymiljøavtalen, men må jobbes med som et separat prosjekt.