To bomstasjoner skal finansiere nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal

Sjekk takstene politikerne vedtok tirsdag:

To bomstasjoner skal finansiere nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal

Fylkestinget i Aust-Agder vedtok tirsdag at ny E 18 mellom Tvedestrand og Arendal skal delfinansieres med bompenger.

: Publisert: Fædrelandsvennen 16.jun. 2015 18:51 Oppdatert: 16.jun. 2015 18:5

AUST-AGDER: – Dette er en høringsuttalelse, før saken går videre til Stortinget der alle bompengeprosjekter vedtas endelig. Både Arendal og Tvedestrand har sluttet seg til vårt forslag, forteller Ola Olsbu, plan- og samferdselssjef i Aust-Agder fylkeskommune, til Fædrelandsvennen.

Fylkestinget i Aust-Agder vedtok tirsdag at nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal skal delfinansieres med bompenger.

– Det viktigste med denne saken er at den nye veien nå endelig skal bygges helt til Harebakken, påpeker Olsbu.

5,5 milliarder kroner

E 18 mellom Tvedestrand og Arendal er kostnadsberegnet til 5,5 milliarder kroner. Av denne summen vil fylkestinget at bompenger skal finansiere 2,05 milliarder kroner, noe som er en andel på litt over 37,3 prosent.

Planen er at bompengene skal kreves inn gjennom en periode på 15 år, etter at veien står ferdig. Pengene kreves inn via to automatiske bomstasjoner, en bomstasjon som er plassert på strekningen mellom Tvedestrand og Longum og en som er plassert mellom Longum og Harebakken.

Takstene

For lette kjøretøy mellom Tvedestrand og Longum, ønsker fylkestinget en takst på mellom 25 og 27 kroner. Mellom Harebakken og Longum ønskes det en takst på mellom 10 og 12 kroner. Tunge kjøretøy, over 3,5 tonn, må betale en takst som er to og en halv gang høyere enn for lette kjøretøy.

Aust-Agder fylkesting ønsker at bilistene som betaler bompenger med elektronisk bombrikke, skal få 10 prosent i rabatt.

– Hvor stor sjanse er det for at tirsdagens vedtak blir det endelige utfallet?

– Vi har stort sett fulgt forslaget til Statens vegvesen, så vi regner med at ting kommer til å bli slik som dette, sier plan- og samferdselssjefen.

Nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal skal stå helt ferdig i 2019.

Link på artikkel HER

1 kommentar om “To bomstasjoner skal finansiere nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal

  1. «Dette er en høringsuttalelse, før saken går videre til Stortinget der alle bompengeprosjekter vedtas endelig. Både Arendal og Tvedestrand har sluttet seg til vårt forslag, forteller Ola Olsbu, plan- og samferdselssjef i Aust-Agder fylkeskommune, til Fædrelandsvennen.»

    Her har vi ansvarsfraskrivelsen i full fart, stortinget vedtar IKKE bompenger hvis ikke det er lokal oppslutning for det, men gir ikke bevilgninger til veit uten, de lokale bøyer seg under svøpen og toer så sine hender etterpå med at stortinget står bak, finnes for pokker ikke manndom (eller kvinnedom hvis en vil) lenger blant de folkevalgte, dette idiotiske innkrevingssystemet er det dyreste vi kan ha, betaler man 20.000 NOK drivstoffavgifter, kommer faktisk alle de 20.000 frem til statskassen, betaler man 20.000NOK i bompenger kommer kun 10.000 frem til statskassen, Norge har verdens høyeste avgifter på biler og drivstoff, men er på 74.plass i veistandard, hvor blir det av pengene?

    «For lette kjøretøy mellom Tvedestrand og Longum, ønsker fylkestinget en takst på mellom 25 og 27 kroner. Mellom Harebakken og Longum ønskes det en takst på mellom 10 og 12 kroner. Tunge kjøretøy, over 3,5 tonn, må betale en takst som er to og en halv gang høyere enn for lette kjøretøy.»

    Well! 37NOK (26+11) på hele strekningen virker kanskje ikke så avskrekkende i forhold til mange andre plasser, men når kun 18,5 når frem til formålet ser man hvor ille dette er, å ikke si for de over 3,5 tonn, de som flytter alt av varer vi trenger og må ha, som må ut med 92,5NOK pr tur på bare denne strekningen.

    Liker

Legg igjen en kommentar