Det blir ikke bomring rundt Arendal

Ingen Bom Arendal
Agderposten 18.10.2018

Programfester et bom-nei: Arendal Arbeiderparti har tatt stilling til bomsaken før valget, og «ordførerpartiet» programfester at de ikke ønsker bomring rundt Arendal. Her E18 mellom Harebakken og Stoa. Innfelt leder i Arendal Arbeiderparti, Vanja Grut.

 Arbeiderpartiet skroter bomringen rundt Arendal, og går til valg på bomfri by. Venstres gruppeleder er skuffet, mens Frps gruppeleder tror det er tull.

18.10.2018 kl 14:53 (Oppdatert 17:08)

Marit Elisabeth Strand

  • Marit Elisabeth Strand
  • Tlf: 976 38 152
  • Det er dermed, uansett valgresultat, et stort flertall i Arendal bystyre mot  bomring. Det største partiet i bystyret har bestemt seg for å lande bomsaken. Arendal Arbeiderparti behandlet saken i sitt høyeste organ mellom årsmøtene, som er representantskapet, onsdag kveld. Der ble det enstemmig vedtatt å gå imot bomringen, som var ment å skulle utløse belønningsmidler fra staten til bymiljøpakke med blant annet gang- og sykkelveier og andre miljøfremmende tiltak.

    Ap tar vedtaket inn i programmet sitt, og går dermed til valg på nei til bomring.

    – Vi har landet på at vi vil fremme andre tiltak for miljø og samferdsel, enn via en usosial og unødvendig bomring. Vi synes ikke det er riktig å tvinge barnefamilier og dem som er avhengige av bil til å betale. Det er høyest uvisst hvor mye belønning vi får av staten. Vi har ikke fått noen konkrete lovnader fra regjeringen. Jeg lurer på om de egentlig vil at vi skal nå klimamålene, sier Vanja Grut, leder for Arendal Ap.

    Hun viser også til at Grimstad kommune har sagt nei til bomring-samarbeidet, og at det er negative signaler fra Froland.

    – Arendal lykkes ikke med bymiljøpakken alene, sier Grut.

    Billigere kollektivtrafikk

    – Hva med miljøet og den økende trafikkbelastningen i Arendal?

    – Mye kan gjøres uten bomring. Vi vil jobbe med tiltak som kommunen har råd til. For å få til en bymiljøpakke, er kommunen avhengig av et mye større spleiselag fra staten, sier Grut.

    Arbeiderpartiet vil jobbe for at flere reiser kollektivt.

    – 10 kroner for bussbillett – og gratis, elektriske ferjer er noen tiltak som vi vil jobbe med. Vi ønsker jo ikke at biltrafikken øker. Jeg tror altså at mye kan gjøres uten bomring, sier Grut.

    Utenom lokale bomringer, blir det som kjent fra 2019 to bommer på ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand.

    Venstre: – Fullstendig uenig

    Gruppelederen i samarbeidspartiet Venstre, Pål Koren Pedersen, er skuffet over Arbeiderpartiets vedtak.

    – Dette er en kortsiktig valgkampsak hos Ap, som jeg er fullstendig uenig i. Det er veldig uheldig å lukke dørene nå. For å få et bedre klima og miljø, trenger vi modige politikere som finner løsninger. Det er veldig dumt å lukke døren for et virkemiddel som vi vet har god effekt, sier Koren Pedersen.

    Han er imidlertid enig i at det er uvisst hva staten bidrar med.

    – Vi må definere hvilke utfordringer og trafikkproblemer vi har, og deretter gå til et forhandlingsbord for å finne de beste løsningene. Å bruke ultimaer er ikke bra, sier Venstres gruppeleder.

    – Finner nok smutthull

    – Jeg tror det er tull.

    Det er Fremskrittspartiets gruppeleder, Anders Kyllands, umiddelbare reaksjon på Arbeiderpartiets vedtak.

    – Jeg tror ikke på det. Det blir veldig spesielt. Jeg tror partiet vil finne smutthull som gir avgifter hos bilistene på andre måter, som økt lokal bensinpris eller noe annet, sier han.

    Frp er imot bomring, og Kylland understreker at han er glad for at Ap heller ikke vil ha bomring.

    – For all del, jeg applauderer initiativet. Men jeg tror som sagt det kan komme noen unnamanøvre, sier Kylland.

    – Dette var overraskende, sier Høyres gruppeleder, Geir Fredrik Sissener.

    Også Høyre programfester et nei til bomring.

    – Med Arbeiderpartiets vedtak, blir det ikke bomring i Arendal. Høyre ønsker utbedret kollektivtrafikk og flere gang- og sykkelstier, men mener at vi må finne andre finansieringsmuligheter i stedet for at bilistene må betale. Bompenger er usosialt, og rammer næringslivet og den enkelte innbygger, sier Sissener.

    Belønner ikke bomring

    Arendal Arbeiderparti vedtok i fjor noen forutsetninger for å få på plass en tiltakspakke. Disse var at alle kommuner i det felles arbeidsmarkedet medvirker, og at regjeringen bidrar med 50 prosent av kostnadene i miljøpakka. Nå anser partiet som ingen av de forventningene innfridd.

    Stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen (Frp) har gjort det helt klart at hun ikke vil hjelpe Arendal kommune med å få statlige belønningsmidler dersom bystyret sier ja til lokal bomring.

    – Jeg ønsker på ingen måte å gi belønning for at Arbeiderpartiets politikere i Arendal vil sette opp lokale bomringer, var stortingsrepresentantens klare beskjed i Agderposten i fjor høst,

    Arbeiderpartiets Vanja Grut beklaget i fjor sterkt at Grimstad kommune vendte ryggen til bomringene.

    – Jeg synes det er veldig beklagelig at Grimstad allerede så tidlig i prosessen ikke er villig til å gå fullt og helt med i det viktige utredningsarbeidet med å finne løsninger på trafikkutfordringene og den befolkningsveksten vi forventer, ikke minst i Grimstad, sa Grut til Agderposten den gang.

    Bompenger har skapt sterkt engasjement hos innbyggerne. Særlig i fjor vokste aksjonene gjennom underskriftskampanjer og sosiale medier.

    • Prosjektledelsen for Areal- og Transportplan-prosjektet (ATP) for Arendal, Grimstad, Froland og Tvedestrand har beregnet at det vil være behov for 20 bomstasjoner (14 i Arendal og 6 i Grimstad).
    • Bakgrunn: Lokalveinettet er i ferd med å kollapse.
    • Som kjent har Grimstad kommunestyre allerede sagt tvert nei til fremtidige bomstasjoner i sin kommune.
    • I tillegg til lokale bomringer, blir det for øvrig allerede fra 2019 to bommer på ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand – som i alt vil innkreve 44 kroner fordelt på to bomstasjoner.
    • Her vokser køene mest: E18 ved Harebakken, Langsæ, Vesterveien og Kystveien i Arendal.

      Link på artikkel i Agderposten

Reklame

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s