170 millioner brukt på IT-havari

 

■ Bompengene skal styrke kollektivsatsingen og skaffe oss bedre veier

a85550272i0027_320x

Bilistene betaler bompenger i den tro at pengene går til nye veier. Lite vet de at en god slump av bompengene også har gått til å finansiere en IT-satsing i vegvesenet, som har havarert totalt.

Det går frem av en korrespondanse mellom Askøy Bompengeselskap i Bergen og Vegdirektoratet.

Diskusjonen dem imellom har gått videre til administrativt nivå i fylkeskommunen. Før jul spurte de Vegdirektoratet om det faktisk er lovlig å bruke bompenger til det landsomfattende IT-prosjektet kalt «Grindgut».

Bakgrunnen for spørsmålet er enkelt og greit. Prosjektet Grindgut har på ingen måte kommet bilistene og bompengeselskapene til gode.

Utviklingskostnadene for Grindgut er fakturert bompengeselskapene ut fra trafikktallene i de aktuelle bompengeselskapene.

– Bergen bompengeselskap har for eksempel betalt 10,3 millioner kroner for Grindgut-prosjektet i tillegg til ordinære utviklingskostnader for AutoPass-systemet, klager fylket.

Skulle gi lavere kostnad

Frps Gustav Bahus var leder i samferdselsutvalget da de bestilte en orientering om prosjektet Grindgut.

– Jeg kan ikke huske at de økonomiske rammene, som nå kommer frem på Grindgut, var meldt fra om på forhånd. Jeg er glad for at denne orienteringen kommer, og jeg ser frem til å høre hva som er prosess videre, sier han.

– Hva tenker du om at det er bompenger har blitt brukt til dette?

– Det med bompenger er jo også en partipolitisk greie, hvor jeg og Frp er motstandere generelt. Men når vi først har ordningen, så må pengene bilistene betaler inn komme bilistene direkte til gode, sier Bahus.

Vegvesenet opplyser nå til fylket at de har brukt 170 millioner kroner på utvikling av Grindgut.

Til etatens egen internavis sa prosjektleder Jo-Øyvind Andersen at Grindgut skulle føre til 30 prosent lavere drifts- og administrasjonskostnader. Det var for to år siden, i 2014.

Da hadde giganten IBM vunnet anbudet med å utvikle systemet for den statlige etaten.

Nå er vi i 2016, og Grindgut har ikke ført til en eneste spart krone. Tvert om er avtalen vegvesenet hadde med IBM hevet, og vegvesenet vil ha tilbake pengene de har brukt på prosjektet. IBM har på sin side varslet motkrav.

– Kan bruke bompenger

I mars i år svarte Vegdirektoratet fylket at, jo, de har rett til å bruke bompengene folk har betalt inn til Grindgut.

Det har seg nemlig slik at Grindgut skulle føre til enklere og billigere innkreving av bompenger.

– Og finansieringsplikten gjelder tiltaket, ikke resultatet, står det i svaret til Hordaland fylkeskommune. Bilistene har altså plikt til å finansiere Grindgut-prosjektet, tross at det ikke har resultert i et nytt innkrevingssystem for bompenger, fordi at intensjonen er at penger skulle spares.

Nå er situasjonen altså slik at Vegdirektoratet og IBM krangler. Ingenting av det IBM har laget kan brukes eller utvikles videre, mener Vegdirektoratet. Taper de saken mot IBM, har de slik kastet bort oppunder 200 millioner kroner som kunne vært brukt til bedre veier. Saken blir forelagt politikerne i utvalget for miljø og samferdsel i Hordaland torsdag. Nils T. Bjørke (Sp) fra Voss ble valgt til leder av utvalget i fjor høst. Han vil la saken få en runde i utvalget før han sier noe om veien videre.

– Men spørsmålet er om dette forsknings- og utviklingsprosjektet er godt nok gjennomgått, før man satte i gang. Det er viktig, og kanskje spesielt viktig når det er bompenger man skal bruke, sier Bjørke.

IBMs kommunikasjonsdirektør Otto Backer Solberg har en rekke ganger uttalt at de er grunnleggende uenige i at Vegdirektoratet kan heve avtalen med dem. – Utover det har jeg ingen kommentar, sier han til Askøyværingen.

Link HER

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s