Bompenger i 1980: 1 milliard Bompenger i 2015: 10 milliarder (Aftenposten 8.sept.15)

Bruken av bompenger økte med bortimot 500 prosent fra 1980 til 2010.  For 35 år siden ble det innbetalt en milliard i bompenger, i 2010 var det seks milliarder og nå er det anslått til 10 milliarder.

Finnfast åpnet døren for tunnelfeberen på Vestlandet

Da samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) klippet snora og åpnet den 5800 meter lange undersjøiske tunnelen under Talgje- og Finnøyfjorden 30. oktober 2009, var det knyttet et stort spenningsmoment til prosjektet.

Mesteparten av regningen på en halv milliard måtte betales av de 2700 innbyggerne i Finnøy, godt hjulpet av de mange hytteeierne i den idylliske Ryfylke-kommunen.

Overrasket alle

Resultatet ga både bakoversveis og gjorde all skepsis til skamme. Forbindelsen ble en kjempesuksess, og alt etter kort tid kunne prisen senkes til 150 kroner for hver passering.

– Ønsket om en fast veiforbindelse var så sterkt i kommunen, at vi hele tiden trodde at det skulle gå godt. Men at det skulle bli så bra, det overrasket nok mange, sier en av krumtappene for prosjektet, tidligere Finnøy-ordfører Jorunn Strand Vestbø til Aftenbladet.

Finnfast ble også det første prosjektet til å dra nytte av en helt nytt prinsipp i finansieringen av veiprosjekter, knesatt av samferdselsminister Torild Skogsholms (V) i Bondevik-regjeringen på 90-tallet: Ferjeavløsningsmidler, et fullstendig umulig ord som har fått det til å blinke i mang en utkantordførers øyne.

Ferje-subsidier

Venstre-statsråden, selv fra en øy utenfor Bodø uten biler, fikk banket i gjennom i Stortinget det opplagte, men hittil uhørte prinsippet om at en vei som avløser en ferje skal få overta statens ferjetilskudd som en del av finansieringen.

– Dette, sammen med bidraget fra fylkeskommunen og den unisone oppbackingen i kommunen sikret Finnfast suksess, sier Bjørn Alsaker i Statens vegvesen, sentral i planleggingen av prosjektet.

Trafikken gjennom Finnfast har vist en stødig 10 prosent årlig vekst hvert år, men de siste årene har også elbiltrafikken i tunnelen tatt av. Fra å utgjøre vel 3 prosent i 2012 til over 15 prosent av trafikken i fjor.

Uro over veksten i bompenger

Arne Nordbø kjører sin Nissan Leaf gratis gjennom Finnfast. Her fotografert ved tunnelåpningen på Ladstein.

Arne Nordbø kjører sin Nissan Leaf gratis gjennom Finnfast. Her fotografert ved tunnelåpningen på Ladstein.

FOTO: Jonas Haarr Friestad

Senterpartiets Geir Pollestad mener bompengebelastningen i enkelte regioner er i ferd med å bli for stor. Han vil derfor ha en grense for hvor mange bompengeprosjekter som kan tillates.

Bruken av bompenger har brei politisk støtte i Stortinget. Bortsett fra Frp er det ingen partier som ser det som realistisk å avvikle ordningen.

Senterpartiets Geir Pollestad mener at bompenger er en av avgiftene som må kunne settes ned for å lette situasjonen for næringslivet.

– Det er særlig aktuelt nå, for eksempel i Stavanger-regionen, hvor mange bedrifter sliter på grunn av nedgangen i oljeaktiviteten. Lavere bompengepriser må kunne være et av virkemidlene som Stortinget må vurdere for å lette situasjonen, sier Pollestad, og trekker fram Rogfast som et eksempel.

Planen er at Rogfast skal til Stortinget i løpet av høsten, og bompengene som antydes for å kjøre gjennom det som skal bli verdens dypeste og lengste undersjøiske tunnel mellom Randaberg og Bokn kommune, er antydet til 355 kroner for bil og nærmere tusen-lappen for lastebil.

– Her må Staten ta et større ansvar slik at satsene blir lavere, mener han.

Men hverken Pollestad eller noen av de andre partiene på Stortinget er villige til å avvikle ordningen med bompenger. Unntaket er Frp. – Alle vil ha vei, det er grunnen til at bruken av bompenger har økt så kraftig, sier stortingsrepresentant Kjell-Idar Juvik fra Ap.

Juvik sier Arbeiderpartiet støtter å bruke bompenger som en medfinansiering for å få bygget ut veinettet.

Stortingsrepresentant Roy Steffensen (Frp) mener stortingsflertallet har vært fullstendig ukritiske i å si ja til nye bompengeprosjekter.

– Bompenger er letteste utvei, da slipper politikerne å omprioritere i budsjettene. Men i stedet for å la Oljefondet investere i eiendommer i London. New York og Paris burde pengene heller vært brukt til å bygge ut veinettet i landet uten bomnpenger, mener Frp-politikeren fra Kvitsøy, ei øy som Rogfast-prosjektet snart vil gjøre landfast med bompenger.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s